ro   en      
 
 
 
 

tips

Internetul în vremea protestelor
Două tipuri de revolte s-au conturat în spațiul public românesc, în ultimele două săptămîni. Ambele sînt esențiale pentru funcționarea normală a societății actuale. Pe de o parte, e vorba de lupta care s-a dus în stradă, lupta corp la corp, a strigătelor de nemulțumire și a reproșurilor nespuse la timp și care, acumulate, au dus, ca într-o căsnicie, la divorț. Pe de altă parte, nu putem trece cu vederea lupta purtată de generația digitală.
 

Aici aș vrea să mă opresc.
 
 

Pentru prima dată, internetul a jucat un rol esențial în democrația românească. Accesul la informație pentru utilizatorii site-urilor de știri, ai blogurilor și ai rețelelor de socializare a fost necondiționat. Numai cine nu a vrut nu a aflat ce se întîmplă în București și în țară, ce spune o tabără sau cealaltă, ce s-a întîmplat în Piața Universității sau ce s-a întîmplat la Iași, ce spun jandarmii, ultrașii și protestatarii. Articolele au fost multe, variate, de cele mai multe ori subiective, dar au existat și reportaje a căror calitate jurnalistică nu poate fi pusă la îndoială. Am văzut fotografii care ar fi făcut oricând prima pagină a unui print de calitate și înregistrări nemanipulate care au luat fața televiziunilor. Per total, revoluția digitală a dat clasă celei televizate, sursele au fost variate, diseminarea s-a făcut pe nerăsuflate. Nici nu terminai de citit un articol că pe Facebook, în news feed, apărea un alt text!
 
 

Edițiile online ale ziarelor și site-urile de știri exclusiv online au abundant în live text, înregistrări și fotografii (romanialibera.ro, adevarul.ro, jurnalulnational.ro, gandul.info, hotnews.ro etc.), reportaje, articole de opinie la cald pătimașe, părtinitoare sau echilibrate. Ar fi interesant să vedem cum au stat vînzările printurilor în ultimele două săptămîni. Teoretic, dat fiind că doar aproximativ 50% dintre români au acces la internet, vînzările ar fi trebuit să înregistreze o ușoară îmbunătățire. Dacă nu, ăsta e un semnal de alarmă: nu mai e cale de întors! Managerii de presă trebuie să își construiască strategii solide, ținînd cont de digitalizare. O spune și un raport al Deloitte din 2010: „Digitalizarea impune reinventarea industriei media. Sincronizarea și pregătirea jucătorilor capătă astfel o importanță capitală.” Publicul a fost încurajat să interacționeze, să transmită, să comenteze și să își spună opinia. Nivelul comentariilor a fost cel obișnuit, injuriile fiind argumentul suprem. Diferența a fost făcută însă pe blogurile și site-urile jurnaliștilor sau pe platforme precum decatorevista.ro sau dela0.ro, unde reportajele au fost la înălțime, iar comentariile cititorilor au fost dintr-un alt registru, al conversației la obiect. Spunesitu.ro, contributors.ro, voxpublica.realitatea.net și totb.ro sunt alte platforme unde protestele au fost întoarse pe toate părțile.
 

Facebrands.ro anunță că un articol al jurnalistului Vlad Ursulean „a bătut în interacțiuni redacții întregi. Cu un singur articol a generat ieri mai multe interacțiuni decît toate articolele publicate și răspîndite pe Facebook  de fiecare din cîțiva publisheri importanți: EvZ, Kudika.ro, Gandul, sport.ro și HotNews.ro (între 18 și 180 articole pe fiecare publicație în parte!!!)”. Asta chiar e o știre. Tristă pentru cei din industrie. Competiția se anunță acerbă.
 

Articolele publicate pe astfel de bloguri au avut o rată mare de diseminare pe rețelele de socializare (Facebook și Twitter), dublate de grupuri de susținere a protestatarilor și invitații la protestul din stradă. Societatea civilă a mizat în egală măsură pe online. Un exemplu în acest sens este portalul anticorupție romaniacurata.ro. Vreți să vedeți filmulețe din timpul protestelor? Căutați „proteste România 2012” pe YouTube și numărați înregistrările afișate. Cîteva zeci.
 

Pe de altă parte, cei care nu și-au găsit locul pentru comentarii și discuții în nici unul din acest spații virtuale s-au mutat pe wall-ul lor, unde au înjurat, aplaudat, argumentat și discutat cu cine le-a făcut plăcere.
 
 

Consumator acerb de online, admit că mi-am cules informația 100% de pe internet. Dar știți ce mi-a plăcut? Atunci cînd am simțit că sunt manipulată, am ieșit de pe pagina respectivă și am căutat altceva.  În mod normal, după zapping prin canalele de știri, mă enervam din cauza realizatorilot isterici și mă opream pe AXN. Pe online nu m-am oprit pe AXN, ci am găsit articole de calitate.
 

Indiferent de forma pentru care au optat, cei care au avut ceva de spus au făcut-o. Iar asta ar trebui să ne bucure. Trăim. Suntem vii și nu ne ghidăm doar după zicala ”Capul plecat sabia nu-l taie.” Dacă tot îl taie, măcar să privim în ochii călăului. (Anamaria Mocanu)

 
> Vine toamnă. Vine BizCamp!
26 septembrie '12
> Burse pentru jurnaliste
13 martie '12
> e-Skills week contest
06 martie '12
> Be young and brave!
25 noiembrie '11
> Training
16 septembrie '11
> Târgul ONG-urilor vine la Iași!
05 septembrie '11

   
   
parteneri si sponsori

   
   
acasa   |   acasa   |   info   |   echipa   |   tips   |   proiecte    |   contact copyright © 20011 | AJO - Asociatia pentru jurnalism si online media