ro   en      
 
 
 
 

info

ONG-urile din Iași cer respingerea Legii Antreprenoriatului Social
Redăm integral comunicatul de presă
 

Comisia ONG din cadrul Consiliului de Dezvoltare Economică și Socială a județului Iași solicită parlamentarilor din Iași să respingă Legea Antreprenorului Social prin care statul și multinaționalele devin antreprenorii României.


Mai jos, vă aducem la cunoștință demersul coaliției inițiată de FDSC împotriva propunerii legislative “Legea antreprenorului social” propusă de deputatul PSD Iulian Iancu la care și Comisia ONG din județul Iași a aderat. ONGurile s-au opus încă din luna iunie acestei legi. În ciuda protestelor noastre, Comisia pentru Politică Economică a avizat pozitiv în 6 septembrie Legea antreprenorului social care se află acum pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaților.
 

 
Până în prezent, 139 de organizații s-au alăturat coaliției noastre. Inițiativa este susținută în egală măsură și de casele de ajutor reciproc ale pensionarilor reprezentate de Federația Caselor de Ajutor Reciproc ale Pensionarilor Omenia și Uniunea Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariaților din România, organizații care grupează peste 1 milion de membri fiecare.

 
Reamintim principalele probleme ridicate de ONGuri, actorii economiei sociale  privitor la aceasta lege:

1. Inițiativa pornește, conform Expunerii de motive, de la premisa falsă că actorii economiei sociale nu există în Romania si că este nevoie de înființarea lor, prin intermediul acestei legi.
Economia socială există în România și are un rol economic și social important, ponderea sa ca angajator fiind de 3,3% din totalul locurilor de muncă din România în anul 2009, procent aflat în creștere semnificativă față de 2007 (cum reiese din Atlasul economiei sociale din România, editia 2011 – anexat).
 

2. Articolul 3 din lege include în definiția antreprenorului social statul si corporațiile  multinaționale / naționale și recunoaște numai actorii economiei sociale (asociații, fundații, cooperative, etc.) care  doresc sa se implice în acestea în calitate de parteneri ai statului sau companiilor.
 
Această definitie este în totală contradictie cu recomandările din Rezoluția Parlamentului European din 19 februarie 2009 referitoare la economia socială (2008/2250(INI)) și contravine oricărei teorii și practicii europene și internaționale. Conform acestora, activitățile de antreprenoriat social sunt activități economice cu scop social ce se desfăsoară în cadre instituționale ce se supun, cel putin parțial, constrângerii nedistributivitaății profitului, cu precădere organizațiile neguvernamentale - asociații și fundații, case de ajutor reciproc sau cooperative. Aceștia sunt și principalii actori de economie socială din România așa după cum reiese din Atlasul economiei sociale din România, editia 2011 - anexat.
 
3. Initiativa confundă antreprenoriatul social cu responsabilitatea socială a companiilor
Mai mult, legea propune cresterea de 33 de ori a sumelor deductibile pentru "investiții sociale" care nu sunt de fapt clar definite, astfel încât orice tip de proiect social, orice tip de beneficiar profit sau non-profit poate fi considerat o investiție socială.   Antreprenoriatul social și responsabilitatea sociala corporatistă sunt doua domenii distincte. Antreprenoriatul social presupune realizarea unor scopuri sociale prin activități economice în timp de responsabilitatea socială a companiilor RSC face parte din strategia de promovare a afacerii, companiile urmărind prin RSC  în principal scopul realizării profitului. A pune semnul de egalitate între ele dovedește ignorarea celor mai elementare definiții și concepte folosite în mediul de afaceri din lumea civilizată. Pe plan internațional și în UE, responsabilitatea socială a companiilor este demonstrată prin respectarea unor standarde recunoscute de exemplu SA8000 despre care însă nu se face nicio referire în această lege. Mai mult, nu exista niciun precedent prin care un stat să fi reglementat beneficii fiscale pentru companiile care demonstrează responsabilitate socială sau fac investiții sociale.

4. In plus, conform comentariilor din avizul Consiliului Legislativ acest proiect de lege “utilizează notiuni care nu se regăsesc în legislatia actuală” si “nu stabileste concret situatiile în care o persoană poate deveni antreprenor social si nici modalitățile de acțiune ale acestuia”.
 
Angela Achiței,
Președinte Comisia ONG din cadrul Consiliului de Dezvoltare Economică și Socială a județului Iași

Share
 
> Calendarul incoruptibililor
22 februarie '13
> O zi din viața unui jurnalist
19 februarie '13
> Sărbători Fericite!
12 aprilie '12
> Facebook not found
07 martie '12
> Ce job pot avea, ca jurnalist?
23 februarie '12
> Băcăuanii spun STOP-ACTA!
09 februarie '12
> Jurnalist AFP, ucis în Siria
08 februarie '12
> Presa din România, sub lupă!
09 ianuarie '12
> La mulți ani!
21 decembrie '11
> Întîlnire cu România Curată
08 decembrie '11
> RTV devine România TV
30 noiembrie '11
> La mulți ani, Radio Guerrilla!
29 noiembrie '11
> Protocol între CSM și CNA
18 noiembrie '11
> Alternativ: Taraf de Haidouks
14 noiembrie '11
> Realitatea își cere insolvența
05 septembrie '11

   
   
parteneri si sponsori

   
   
acasa   |   acasa   |   info   |   echipa   |   tips   |   proiecte    |   contact copyright © 20011 | AJO - Asociatia pentru jurnalism si online media