ro   en      
 
 
 
 

info

Ce job pot avea, ca jurnalist?
meserie_jurnalis (sursa foto: internet) 
Cînd te îndrepți spre o carieră, ce te face să o alegi pe aceea și nu pe alta? Pasiunea pentru domeniu, așa cum îl vezi expus în media sau în filme, faptul că pari să te pricepi cel mai bine la acel domeniu dintre cunoscuții tăi, siguranța că e o arie care „se caută”? Oricare ar fi motivația ta, trebuie să cauți și celelalte fațete ale zarului, să-ți faci un plan A, dar și un plan B, prin care poți s-o iei de la capăt sau spre care poți să te îndrepți dacă speranțele tale despre planul A nu s-au adeverit.

Jurnalismul este o astfel de meserie cu multe fațete. Dacă alegi să lucrezi într-o redacție (lucru ce are, clar, avantaje sale – apartenența resimțită direct la un grup cu aceleași interese, împărtășirea reușitelor și împărțirea greutăților ce apar pe parcurs) și nu pe cont propriu, ca freelancer, vei fi una dintre albinele din stup. În jurnalism, asta nu înseamnă o mască de anonimitate. Dimpotrivă, vei putea să te remarci, să creezi ceva ce nu s-a mai făcut, care să te diferențieze de ceilalți din breaslă. Nu te lăsa înșelat de aparențe. A fi jurnalist înseamnă mai mult decît a citi de pe un prompter sau a înfige microfonul sub nasul cuiva ce nu vrea să declare nimic. Tipurile de joburi diferă de la redacție la redacție și de la situație la situație – depinde dacă vorbim de un radio ce emite pe internet, de un post TV național sau de un site personal de știri (da, și aceasta e o formă de jurnalism).
 
 
Pe scurt, trecînd peste partea administrativă, care există în orice firmă – departamente financiare sau de resurse umane – joburile în jurnalism pot avea două direcții: editorială și tehnică.
 
Tipurile de joburi diferă de la redacție la redacție și de la situație la situație – depinde dacă vorbim de un radio ce emite pe internet, de un post TV național sau de un site personal de știri (da, și aceasta e o formă de jurnalism).
 
 
Pe scurt, trecînd peste partea administrativă, care există în orice firmă – departamente financiare sau de resurse umane – joburile în jurnalism pot avea două direcții: editorială și tehnică.

Joburi în domeniul editorial

TV și Radio: reporter (culege informația de pe teren, scrie texte pe baza ei), redactor (scrie texte pe baza informațiilor culese pe teren, propune teme) prezentator, editor, producător (are privirea de ansamblu asupra emisiunii, alege temele de discuție/subiectele dezbătute), documentarist (pregătește materiale, caută informații care vor fi folosite în reportaj, anchetă, documentar etc),  moderator emisiuni, șef de departament (coordonatorul reporterilor și al redactorilor de pe anumite domenii: social, administrație publică, cultură etc)
 

Presă scrisă: reporter, fotoreporter (construiește reportaje „mute”), redactor, redactor-șef, corector („micro-editor”: se ocupă de corectitudinea gramaticală și verifică greșelile de tipar), editor (are în vedere planul mai general, corectitunea ideilor), cap limpede (face ultima lectură a materialelor, avînd grijă să nu mai existe nici o greșeală), șef de department, documentarist, producător, publisher (are o privire de ansamblu atît asupra procesului editorial, cît și a businessului în sine, asupra trendurilor și a direcțiilor de urmat), editorialist (funcție care, de obicei, îi revine redactorului-șef)
 

Online: structura redacției seamănă cu cea din presa scrisă. Dacă vorbim de un site personal de știri, adesea persoana care administrează site-ul este un om-orchestră.

Joburi în domeniul tehnic
 

TV: operator imagine/cameraman, operator sunet (are grijă de captarea, prelucrarea și înregistrarea sau emisia sunetului într-un studio), editor imagine/monteur imagine (alege cea mai bună succesiune de cadre, înlătura cadrele inutile – în cazul emisiilor pre-înregistrate), regizor de emisie (este responsabil cu difuzarea emisiunii, de la mixajul video la pregătirea calupurilor de publicitate sau la comutarea imaginii pe mai multe camera în cadrul unei emisii), regizor de platou, care colaborează cu scenograful în realizarea decorurilor, aranjarea publicului, stabilirea unghiurilor de filmare etc, copywriter (concepe promo-urile difuzate în pauze), voice-over (persoana care citește promo-uri, narațiuni pentru filme documentare sau corporate), grafician/animator 2D sau 3D
 
Radio: operator sunet, editor sunet, regizor de emisie, voice-over, copywriter
 
Presă scrisă: secretar general de redacție (responsabil cu DTP-ul, desktop publishing), fotograf, tehnoredactor, grafician
 
Online: web developer, artist grafic/grafician, fotograf, specialist SEO (SEO = search engine optimization; are grijă ca site-ul-blogul de știri să apară cît mai sus în ierarhia motoarelor de căutare, prin tehnici specifice), tehnoredactor
 
Joburi asemănătoare, atît editoriale, cît și tehnice, există și în agențiile de presă. Lista de mai sus nu epuizează toate joburile existente în industrie. Există multe resurse pe internet, dar la fel de bine te poți orienta după caseta de redacție a unui ziar sau după genericul de final al unei emisiuni.

Nu te descuraja dacă jobul pe care îl cauți nu este disponibil pe moment sau dacă nu ai calificarea necesară pentru a face exact ceea ce îți place. Încearcă, remarcă-te și vei ajunge unde dorești.
 
Nu ești singurul care are așteptări mari, așa cum vei vedea în următorul videoclip:
So you want to be a journalist?
 
Mult succes!
Denisa Tibeică, vicepreședinte AJO
office@regionaljournalism.ro

Share
 
> Calendarul incoruptibililor
22 februarie '13
> O zi din viața unui jurnalist
19 februarie '13
> Sărbători Fericite!
12 aprilie '12
> Facebook not found
07 martie '12
> Băcăuanii spun STOP-ACTA!
09 februarie '12
> Jurnalist AFP, ucis în Siria
08 februarie '12
> Presa din România, sub lupă!
09 ianuarie '12
> La mulți ani!
21 decembrie '11
> Întîlnire cu România Curată
08 decembrie '11
> RTV devine România TV
30 noiembrie '11
> La mulți ani, Radio Guerrilla!
29 noiembrie '11
> Protocol între CSM și CNA
18 noiembrie '11
> Alternativ: Taraf de Haidouks
14 noiembrie '11
> Realitatea își cere insolvența
05 septembrie '11

   
   
parteneri si sponsori

   
   
acasa   |   acasa   |   info   |   echipa   |   tips   |   proiecte    |   contact copyright © 20011 | AJO - Asociatia pentru jurnalism si online media